جستجو

ادغام تولید کنندگان داخلی تحت چند برند اساسی و سیاست گذاری صنعتی ؛ راهکارهای مهم نجات صنعت لوازم خانگی داخلی

25 خرداد, 1399 - 14:01
13
کالای قاچاق در بازار به وفور دیده می شود و نکته قابل توجه این است که همه آنها با ضمانت نامه های شرکتی به فروش می رسند.
قاچاق کالا

به گزارش روابط عممومی مرکز ماهر بسیج؛ برنامه " بی قاب ، بی نقاب " کار مشترک مرکز ماهر بسیج و رادیو گفت و گو با موضوع آسیب شناسی تولیدات محصولات لوازم خانگی و قاچاق با حضور مهندس محمدحسین مرادی ، پژوهشگر اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر ، مهندس محمدصالح قمریان ، پژوهشگر و دبیر اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر و ارتباط تلفنی با مهندس فدا حسین مالکی ، رئیس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نماینده مجلس روانه آنتن شد .

قمریان با بیان اینکه معضل قاچاق همواره وجود داشته و هیچ گاه موفق به صفر شدن آن نشده ایم ، عنوان کرد : حوزه لوازم خانگی از صنایعی است که موارد زیادی از قاچاق در آن گزارش می شود و شاید بتوان این بخش را پس از پوشاک و لوازم آرایش در رتبه سوم قاچاق دانست.

وی افزود : بر اساس پژوهش های انجام شده ۷۰ درصد از نیاز مردم ایران در حوزه لوازم خانگی از برندهای خارجی تامین می شود و بخش زیادی از ارزش افزوده محصولات ساخت داخل نیز مربوط به قطعات خارجی است، بنابراین قاچاق در بخش قطعات لوازم خانگی وجود دارد.

دبیر اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا با وجود اینکه مردم جنس قاچاق را در باز می بینند و این کالاها بدون گارانتی ، شبکه گسترده ای از تبلیغات و فروش هم دارد ، می توان منکر آن شد ؟ آیا راهی وجود ندارد تا حداقل از فروش جنس قاچاق جلوگیری کرد ، توضیح داد : تا کنون کسی را ندیده ام که منکر قاچاق شود اما دلیل روشن برای وجود قاچاق این است که واردات لوازم خانگی به مدت دو سال است که ممنوع شده ، بنابراین هر بدند خارجی که در بازار وجود دارد بی شک قاچاق است ، مگر آنکه یک محصول در انبار مانده باشد که بعید به نظر می رسد .

وی افزود : آنچه که در حال حاضر در این حوزه بحث بر انگیز است وجود برندهای تقلبی است که به دلیل خروج برندهای کره ای از بازار رخ داده است . در واقع به دلیل استقبال مردم به این برندها ، بر روی تولیدات بی کیفیت ، برندهای کره ای نصب می شود .

* برگه هایی که کالای قاچاق را ضمانت می کند !

سوال اینجاست که با وجود این حجم از قاچاق در بخش لوازم خانگی که بدون تردید آسیب جدی برای صنایع تولیدی داخل به شمار می رود ، اقدامی از سوی اصناف و تولیدکنندگان برای کنترل و مقابله با قاچاق و تشویق مصرف کننده صورت گرفته است؟

مرادی به این پرسش پاسخ داد و تشریح کرد : مبارزه با قاچاق در گام نخست وظیفه مسئولین است و تولیدکنندگان باید در بخش ارتقای کیفیت محصولات خود و خدمات پس از فروش تمرکز کنند و از این راه مشتریان بیشتری جذب کنند .

وی همچنین معتقد است نه تنها اقدام جدی از طرف مسئولان برای جلوگیری از قاچاق صورت نگرفته است بلکه گاهی قوانین نادرست نیز تصویب شده است. به عنوان مثال ، قانون ، شرکت هایی که کالای خارجی وارد می کنند را به ارائه گارانتی مکلف کرده است اما الزامی برای اینکه آن شرکت ها منحصرا ضمانت را برعهده بگیرند وجود ندارد ، پیامد این است که تعداد زیادی شرکت زیرپله ای شرکت گرفته که می توانند برای صدور گارانتی با قیمت بسیار اندک اقدام کنند تا مشتری را حفظ کنند.

آنچه که مرادی به آن اشاره می کند همان چیزی که در بازار مشاهده می شود . بیشتر مردم از مفاد و ویژگی های گارانتی بی اطلاع هستند و شرکت های ارائه دهنده ، مسئولیت بسیاری از مشکلات به وجود آمده را به عهده نمی گیرند و به مشتری می گویند " شامل گارانتی نمی شود " ، گویی تنها عنوان "ضمانت" توسط مشتری خریداری می شود .

* قاچاق حاصل کم کاری کدام نهاد است ؟

در ادامه ریشه یابی پدیده قاچاق مورد بررسی قرار گرفت و این سوال مطرح شد که مسئولیت وضعیت فعلی بیش از همه متوجه کدام نهاد است ؟

مرادی، با تاکید بر وجود بازیگران بسیار در ارتباط با این پدیده شوم ، ستاد مبارزه با قاچاق را نخستین سازمان مسئول در این باره می داند که از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری نکرده است. اما قمریان ، نقش مردم را پر رنگ تر می داند چرا که معتقد است این خریدار است که کالای بدون گارانتی یا کالایی که می دانند قاچاق است را خریداری می کنند. البته صنف لوازم خانگی و نهادهای حاکمیتی هم از بازیگران این عرصه هستند .

وی ، در میان سازمان های حاکمیتی ، انگشت اشاره را به سوی " سازمان حمایت " می گیرد و می گوید : گرچه مردم کالای تولید داخل را تا ۱۵ درصد گرانتر از جنس قاچاق خریداری می کنند اما باید بدانند با پایبند بودن به این اصل ، به حاکمیت در کنترل قاچاق کمک می کنند و پس از گذشت چند سال محصولات با کیفیت خواهیم داشت. چگونگی همکاری مردم با حاکمیت با " سامانه گارانتی " امکان پذیر است که سازمان حمایت به عنوان متولی این سامانه هنوز موفق به عرضه آن در سطح کلان نشده و می توان گفت در این زمینه کوتاهی کرده است .

پژوهشگر اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر به نقش دیگر سازمان های متولی اشاره کرد و گفت : وزارت صمت از یک سو و امور گمرک کشور از سوی دیگر سامانه هایی را طراحی کرده اند تا واردات کالا به کشور ، از حالت آشفته سال های قبل خارج شود . این موازی کاری و اختلاف سبب شده است مکانیزه شدن واردات کالا که در بسیاری از کشورها صورت گرفته ، متوقف شود .

* طرح " شبنم " موفق یا شکست خورده ؟

در بخش دیگری از برنامه ، فدا حسین مالکی که به صورت تلفنی با رادیو گفت و گو سخن می گفت ، با اشاره به طرح شبنم که در زمان ریاست وی پایه گذاری شده بود،گفت : در آن زمان عدم اتصال برچسب شبنم بر روی هر کالای وارداتی ، نشان می داد آن کالا قاچاق است به همین دلیل مشتری در هنگام خرید به راحتی می توانست میان کالای با اطمینان ایرانی و خارجی انتخاب کنند و همین موضوع نقش مهمی در ارتقای کالای داخلی داشت.

در این زمان ، مرادی با طرح این پرسش که اگر طرح شبنم موفق بود چرا پس از مدتی کنار گذاشته شد ، عنوان کرد : مسئله اصلی این است که اساسا رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق اشتباه است چرا که تمرکز خود برای مبارزه با قاچاق را روی آخرین زنجیره متمرکز کرده است ، در حالی که فعالیت در این لایه اولا هزینه بسیار بالا و نیروی انسانی زیاد نیاز دارد و از سوی دیگر زمانبر است.

مالکی اما از طرح مدیریت خود دفاع می کند و دلیل توقف طرح را تغییر دولت و اصرار آقای نعمت زاده برای توقف می داند و می گوید : گرچه این طرح ایراداتی داشت اما همه نهادهای مرتبط اعم از ستاد مبارزه با قاچاق ، اتاق بازرگانی ، وزارت صمت و ... دست به دست هم داده بودند تا مدلی را پایه ریزی کنند که حداقل به خانواده های ایرانی روش شناسایی کالای قاچاق را نشان دهند .

رئیس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است اثرات طرح شبنم حتی در مرزها هم دیده شد و تا آنجایی پیش رفت که از صدور حواله کالای غیرمجاز در وزارت خانه ها هم جلوگیری کرد و موفقیت این طرح به حدی بود که ستاد مبارزه قاچاق در پی احیای مجدد " شبنم " است .

مالکی با بیان اینکه مجوزهای غیر ضروری در وزارتخانه ها برای واردات صادر می شود ، اظهار کرد : در حالی که مشابه داخل بسیاری از کالاها وجود دارد اما واردات صورت می گیرد . درواقع نمی توان مشکل واردات گسترده لوازم خانگی را به گردن کوله برها انداخت .

*برنامه مجلس یازدهم برای مبارزه با قاچاق

از آنجایی که " فدا حسین مالکی " در حال حاضر نماینده مجلس شورای اسلامی است ، درباره برنامه مجلس یازدهم برای مبارزه با قاچاق گفت : وزرای اقتصادی به مجلس دعوت شده اند و از آنها خواسته ایم که مباحث کلیشه ای را مطرح نکنند و اگر برای رفع مشکلات نیازمند قانون هستند ، مجلس آمادگی همکاری با آنها را دارد تا مشکلات مردم و صنعتگران حل شود .

* صنعت لوازم خانگی جان می گیرد اگر ...

کارشناسان در پایان برنامه به ارائه راهکارهای ارتقای صنعت لوازم خانگی پرداختند . در این راستا مرادی ، تشکیل کنسرسیوم یا در نظر گرفتن سیاست های ادغام تولید کنندگان را از راهکارهای نجات این صنعت داخل دانست و عنوان کرد : اگر همه تولیدکنندگان بتوانند ذیل پنج برند و به صورت تعاونی فعالیت کنند امکان موفقیت حتمی است .

قمریان هم معتقد است سیاست صنعتی عامل مهمی در این حوزه است . در واقع تصمیم گیری و سیاست گذاری باید برای مجموعه صنعت کشور انجام شود و تصمیمات نباید مقطعی و تنها برای حل یک مشکل باشد.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.